Låt mitt hjärta dansa ut från mitt bröst

Publicerat: 18 april, 2023 i Konsert, Musik
Etiketter:, , , , , , , , , , ,

I juni invigs Stockholms nya musikscen, B-K, i Banan-Kompaniets forna lokaler i Frihamnen. Det ska bli tre scener med plats för 3 750 personer. Det är samma arrangörer som står bakom Trädgården, Fållan, Eden och Under Bron som gör den här kultursatsningen. Jag vet att jag ska besöka den nya konsertlokalen senast lördag den 18 november. Då står inga mindre än Rival Sons på scen.

I juni släpper Rival Sons det första av två album det här året. Först ut fredag den 2 juni är Darkfighter och någon gång senare i år är det dags för Lightbringer. Från Darkfighter kan du redan höra ”Nobody Wants to Die”, ”Bird in the Hand” och ”Rapture” på den strömningstjänst du föredrar. Den här tisdagskvällen söker jag mig till en adress på Söder för att få en chans att höra fler av låtarna från Darkfighter.

Det är skivbolaget Warner som tillsammans med Rival Sons skandinaviska fan club som ordnar en förhandslyssning av Darkfighter. Det är inte nog med det, utan kvällen gästas också av Jay Buchanan och Scott Holiday från Rival Sons. Jag längtar redan efter att hela Darkfighter ska bli tillgänglig. Den är tung. Den har själ. Den har en berättelse. Vi får lyssna på alla åtta låtarna. De fem som jag inte hört innan är ”Mirrors”, ”Bright Light”, ”Guillotine”, ”Horses Breath” och ”Darkside”. 

När vi knappa 100 personer som tagit oss till Live Nations huvudkontor ikväll fått lyssna på plattan är det dags för ett set med akustiska låtar. Det är Jay Buchanan och Scott Holiday från bandet som är ute på promotionturné och ger oss ett set på sex låtar. Först ut är ”Nobody Wants to Die”, som växer i mina öron i den här nedstrippade versionen. Den följs av ”Do Your Worst”och den oändligt vackra ”Shooting Stars”. Båda från albumet Feral Roots. Därefter är det dags för en cover av Bob Dylans ”Don’t Think Twice, It’s Alright”. Kvällens det avslutar Jay och Scott med ”Rapture” och ”Bird in the Hand”. Den senare är första gången någonsin de spelar inför en publik.

När livemusiken är till ända för i kväll blir det en halvtimmes frågor och svar med Jay och Scott. De et De spelar ett akustiskt set och kör en halvtimme med frågor och svar innan det finns en chans för alla som förbeställer Darkfighter den här kvällen att få träffa Jay och Scott. Jag skulle säga att de är lättpratade och bjuder på sig själva. Korta frågor får långa utförliga svar. Vi får höra historien om Darkfighter och Lightbringer. Hur de hör ihop och kompletterar varandra. De nämner en spelning på Trädgården i Göteborg som ett speciellt minne. En spelning som också filmades och sändes i Usa. Vi får höra om hur det kan påverka setlistorna på turnén att de har två nya album med sig i bagaget och på ett gäng frågor till får vi lyssna till berättelser om hur de hade det under pandemin, hur det var att vara hemma och inte kunna turnera och mycket mer.

Jay Buchanan har en av de bästa rockrösterna i vår tid.  Åtminstone i mina öron. Scott Holiday är en lika vass gitarrist, även om han den här kvällen nöjer sig med att bara använda två gitarrer och inte tretton som han använder på en normal spelning. Det är en ynnest att få uppleva de här två fantastiska artisterna på så nära håll och inför en sådan liten och dedikerad publik. Bättre än så här blir inte en tisdagskväll i april och det finns mycket mer Rival Sons att se fram emot under året.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.