10-årsjubileum för Mrnyceguy’s

Publicerat: 10 april, 2023 i Musik, Musiktips, Spotify-listor
Etiketter:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Långfredagsavtalet (på engelska: Good Friday Agreement) är ett fredsavtal som slöts långfredagen den 10 april 1998 mellan de brittiska och irländska regeringarna. Avtalet hade stöd från flertalet av de politiska partierna på Nordirland. Den 22 maj 1998 hölls sedan en folkomröstning om avtalet både i Nordirland och i Republiken Irland. En stor majoritet av de som röstade godkände avtalet. Det innebar bland annat att alla paramilitära grupper som skrev på en vapenvila och lämnade in sina vapen fick amnesti och fångar från dessa grupper som satt fängslade skulle bli frisläppta.

15 år senare hände något av avsevärt mindre betydelse för världsfreden. Den här kvadratiska cirkeln på internet såg dagens ljus. Här hittar du en av mina passioner. Musiken. Live och på platta. Det finns liveupplevelser som dateras tillbaka till 2012 och julskivor som såg de tända juleljusen på 2004 års julgran. Jag ser det också som insats för folkhälsan att sprida musik som är fantastisk och låtar som får folk att undra hur jag mår. Vi kan passa på att gräva lite i den föregående meningen.

Vad är då fantastisk musik? För att bli lite tydligare om det ska jag göra en beskrivning av min definition av det. Quincy Jones tycker att det finns två kategorier av musik, bra och dålig. Jag gillar den uppdelningen, men branschanalytikern Bob Lefsetz har hjälpt till med att dela upp även den bra musiken i två kategorier. De två är bra och fantastisk. Det finns alltså mycket musik som är bra, men en betydligt mindre andel som är fantastisk.

Vad är låtar som får folk att undra hur jag mår? Den andra delen av meningen vi analyserar kommer från Jason Isbell. Dagen före midsommarafton 2019 tweetade han, ”My genre is if you post one of my songs online, people will ask you if you’re ok”.

Finns det ett recept på sådan musik och sådana låtar? Vemod, mörker, droger, döden, smärta, sjukdom, sprucken kärlek och samhällskritik är alla kryddor som gör det mer sannolikt att en låt är fantastisk och får folk att undra hur jag mår. Vi ska snart lämna det här lilla teoripasset och kasta oss på musiken med en lista som fått namnet 101 låtar som får folk att undra hur jag mår [Decade].

Innan vi kommer till den viktiga musiken vill jag passa på att tacka några för inspiration, vänskap och mycket skönt musiknörderisnack. Bulla, Anderz, Andreas, musikquiz-gänget, Son Volt-gänget, musiktwitter och många andra underbara personer i musikens tjänst. Självklart också ett stort tack till alla er som hittar hit. Jag hoppas att ni hittar lite inspiration.

Tack för de första 10 åren! Nu till musiken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.